Epilepsie Übersetzung aus dem Amerikanischen Peter Kühlechner Hinweis: Dieser Artikel ist m.E. nicht nur für Laien interessant. Deshalb eine Bitte an die Tierärzte, die diesen Artikel verwenden: Vergleichen Sie nicht nur im Zweifelsfall die Übersetzung mit dem Originaltext. Es wäre tragisch, wenn durch einen Übersetzungsfehler ein weitaus schlimmerer Fehler entstehen würde! Entdecken Sie einen
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Todd, I couldn't get any adress of you to ask for permission for this translation.
If you do not agree, please give me a message - I will withdraw immediately.
Hunde Epilepsie Todd D.L. Woods, M.D. Neurology with Added Qualifications in Clinical Neurophysiology Epilepsie ist bei vielen Rassen zu einem zunehmenden Problem geworden. Ich bekomme mehr Fragen zu Epilepsie als zu jedem anderen Gesundheitsthema von reinrassigen Hunden, vielleicht weil ich Human-Neurologe bin und vielleicht weil ich mich mit einer Anzahl von Rassen beschäftige, die ein wirkliches Problem mit Epilepsie als einen vererbten Zustand haben (Irish Setter, English Springer Spaniels, Siberian Huskies) Genetische Vererbung variiert von
Rasse zu Rasse und noch mehr innerhalb der einzelnen Linien der
Zucht. In einigen Fällen ist die Vererbung höchstwahrscheinlich
einfach rezessiv oder einfach dominant und befindet sich auf einem
Autosom. Im allgemeinen aber kann die Art der Vererbung entweder nicht bestimmt werden oder sie ist mehrfach bedingt bzw. polygenisch. In diesen Fällen ist die ethische Entscheidung (bzgl. der Zuchtverwendung) nicht einfach. Man riskiert, das Kinde mit dem Bade auszuschütten, abhängig von der Stärke der Vorherrschaft des polygenischen Trägers innerhalb der Zucht. Epilepsie ist, einfach beschrieben,
ein unkontrollierter elektrischer Zustand des Hirns. Es kommt durcheinander,
eine art von elektrischen Sturm im Gehirn, oder mehr allgemein handelt
es sich um eine synchrone und rhythmische Entladung von Teilen oder
des gesamten Hirns, wodurch Störungen oder Verfälschungen
der normalen elektrischen Aktivitäten entstehen, mit Wellen
von elektrischen Entladungen, die das Verhalten hervorrufen, das
vom Betrachter als Anfall bezeichnet wird. Allgemein können Anfälle
in zwei Kategorien eingeteilt werden, in solche, die einen gewissen
Bereich des Gehirns betreffen (partieller Anfall), und in solche,
die das ganze Gehirn betreffen (genereller Anfall). Generelle Anfälle
zeigen sich als wiederholte und rhythmische Krämpfe der Extremitäten,
nachdem sich der ganze Körper plötzlich gestrafft oder
versteift hat und sich die Augen verdreht haben. Dieser Art von
Anfällen folgt normalerweise eine post-ictale (nach dem Anfall)
Phase, deren Dauer abhängig ist von der Dauer der Phase mit
Zuckungen. In diesem Zustand ist das Tier nur schwierig oder gar
nicht ansprechbar. Nach einem partiellen Anfall folgt nicht die Phase wie beim generellen Anfall, bei dem das Tier völlig abgestumpft ist. Partielle Anfälle können ebenfalls vererbt werden, aber auch gewisse organische Krankheiten kommen als Ursache in Frage. Generelle Anfälle können zunächst als partielle Anfälle beginnen, bei denen die abnormale Entladung in einem Teil des Gehirns anfangen, dort für eine kurze Zeit verbleiben, bevor sie sich dann auf das ganze Hirn ausdehnen. Solange die Entladungen isoliert in einem Bereich des Gehirns stattfinden, spricht man, klinisch gesehen, von einem partiellen Anfall. Haben sich diese Entladungen einmal auf das ganze Hirn ausgedehnt, betrachtet man dies klinisch als einen generellen Anfall. Das Bestimmen der Art eines Anfalls hilft dem Arzt bei der Feststellung der wahrscheinlichsten Ursache der Epilepsie. Natürlich ist auch eine solide Kenntnis der Abstammung und der individuellen Krankheitsgeschichte wichtig, um eine korrekte Diagnose zu erstellen. Die Ursachen der Epilepsie sind vielfältig. Meine persönliche Sicht ist: solange nicht bewiesen ist, dass man Epilepsie 'erwerben' kann, sollte man Vererbung annehmen. Von Grundlegender Bedeutung für das Verständnis der Vererbung von Epilepsie ist jedoch das Wissen, dass alle Tiere unter den richtigen (oder sollte ich besser sagen: falschen) Umständen einen Anfall haben können. Schlafentzug, Blutzuckermangel, Dehydrierung und die dazugehörigen elektrolytischen Abnormalitäten können neben vielen anderen Lebenssituationen dazu führen, dass ein Tier einen Anfall hat, und sollte nicht bedeuten, dass das Tier epileptisch ist. Ein Tier, das aus einer großen
Höhe fällt (in Relation zu seiner eigenen Größe)
und sich ein Bein bricht, wird nicht unbedingt als eines betrachtet,
das einen vererbten Knochenzustand hat, der es für Brüche
anfällig macht. Keine dieser Tatsachen darf uns aber dazu verleiten, Epilepsie als etwas anderes zu betrachten als eine ernsthafte Krankheit, die so weit wie nur möglich durch gewissenhafte Züchter vermieden werden muss. Aber diese Tatsachen sollen auch als Informationen für Menschen gelten, die sich um ihre epileptischen Lieblinge kümmern. Epilepsie ist nicht einfach ein weiteres Problem, das man vermeiden muss wie eine schlechte Rute oder schlechte Haltung. Es ist eine zerstörerische Krankheit auf vielen Ebenen. Aber es ist weder die abschließende, letzte Diagnose, noch reduziert es dauerhaft den Wert des Hundes als Begleiter oder willigen Arbeiter auch nur um das Geringste. Es gibt viele Begleit-, Jagd-, Gebrauchshunde etc., die ein langes und erfülltes Leben haben - trotz ihrer Epilepsie. Ursachen für den Erwerb der Epilepsie bedürfen einer ausführlichen Untersuchung. Wenn Ihr Tierarzt oder der Tierarzt eines Welpenkäufers sofort annimmt, dass es sich um vererbte Epilepsie handelt - dann wechseln sie den Tierarzt. Im Sinne unserer Tiere und unserer Rassen ist eine vollständige Untersuchung erforderlich. Die Feststellung der Ursache ist ausschlaggebend für die vernünftige Auswahl der Behandlung (oder um zu entscheiden, daß keine Behandlung erforderlich ist), und um die richtige Entscheidung bezüglich des Wurfes, der Eltern und der Verwandten im Zuchtprogramm zu treffen. Hypoglykämie (Blutzuckermangel) ist eine verbreitete Ursache für Anfälle.
Bei Welpen von kleinen Rassen ist es nicht selten , daß die
Anfälle auf diese Ursache zurückgeführt werden. Bei
einigen Sport- und Jagdhunden wurden hypoglykämische Anfälle
im Zusammenhang mit überlangen Übungen beobachtet, vermutlich
in Verbindung mit einem Versagen des Glycogen-Speichers in der Leber.
Elektrolytische Abnormalitäten können Anfälle provozieren. Hyponatremia (Untermenge von Natrium im Blut) kann Anfälle auslösen und kann in Verbindung mit Dehydration, Wasservergiftung und den Syndromen der unangemessenen Hormon-Sekretion (SIADH) stehen, auch in Verbindung mit intrakranialen (Schädelinneres) oder intrathorakalen (Brustinneres) Erkrankungen. Dehydration und andere elektrolytische Abnormalitäten als Folge intestinaler (darm-) Störungen sind klinisch normal, aber sollten nicht als mögliche Ursache für Anfälle übersehen werden. Hypocalcemia (Untermenge von Kalzium im Blut) in Verbindung mit einer Geburt, chronische Nierenerkrankungen oder Krankheiten der Nebenschilddrüse können Anfälle aufkommen lassen. Hypomagnesiämie (Untermenge von Magnesium im Blut) sollte in Betracht gezogen werden < Hyperkalämie (Vermehrter Kaliumgehalt im Blut) kommt bei der Addisonschen Krankheit vor (Insuffizienz der Nebennierenrinde) und kann auch verursacht werden durch zu plötzliches Absetzen von chronisch benutzten Steroiden. Hyperlipoproteinämie (vermehrter Gehalt des Blutes an Lipoproteinen) wird von einer Reihe von Züchtungen
berichtet und wurde mit Anfällen in Verbindung gebracht.
Intrakraniale Pathologien wie Meningoencephalitis, Malignität, Anomalien des zentralen Nervensystems, traumatische Hirnverletzungen müssen ausgeschlossen werden. Sicherlich kann in diesem Artikel
keine erschöpfende Liste erstellt werden.
Wie ich schon ausführte, sollte
meines Erachtens davon ausgegangen werden, dass die Epilepsie
vererbt wurde, wenn eine sichere Erwerbsursache der Epilepsie nicht
gefunden werden kann. |
Canine Epilepsy Todd D.L. Woods, M.D.
Neurology with Added Qualifications in Clinical Neurophysiology Epilepsy has become an increasingly
expanding area of concern in many breeds. Perhaps because
I am a human neurologist and perhaps because I am involved in a
number of breeds that are really struggling with epilepsy as an
inherited condition (Irish Setters, English Springer Spaniels, Siberian
Huskies) , I have been asked more about epilepsy than any other
health problem in purebred dogs. Genetic inheritance varies by breed and more certainly within each line of each breed. In some cases inheritance is most likely simple recessive or simple dominance carried on an autosome. If the genetics of epilepsy is fairly
obviously inherited in one of these manners, the ethical choice
of how to proceed in the breeding program is clear. Carriers of
a clearly inherited form of epilepsy, in my opinion, must be removed
from breeding. With autosomal recessively and autosomal
dominantly inherited traits, it is often easy to identify those
carriers or at least to predict the likelihood of an individual
being a carrier. More commonly the mode of inheritance
either cannot be determined or is probably multifactorial and polygenic.
In these cases, the ethical decision may not be clear
and risks throwing the baby out with the bath water
depending on the prevalence of the polygenic carrier state within
the breed. Epilepsy in its simplest description is an uncontrolled electrical state of the brain. It may be disorganized, a sort of electrical storm of the brain, or more commonly is a synchronous and rhythmic discharge of all or part of the brain, disturbing or distorting normal electrical activity, with wave after wave of electrical discharges that produce the behavior that is seen by the observer to represent a seizure. Seizures can take a variety of outward
appearances though within the same animal, the seizure is usually
stereotyped (the same from spell to spell). Seizures may be
a simple and brief period of confusion lasting 15-30 seconds, without
actual loss of consciousness or even control of posture.
Seizures are broadly categorized into seizures affecting a focal area of the brain ( partial seizures ) and seizures affecting the entire brain ( generalized seizures ). Generalized seizures are most commonly experienced as repeated and rhythmic motor spasms of all extremities, preceded by a sudden tightening or stiffening of the whole body and the eyes rolling back into the head . These kinds of seizures are usually followed by a post-ictal phase, lasting a period correlating to the duration of the motor phase of the convulsion, during which the animal is difficult if not impossible to arouse. Generalized seizures can be either
inherited or caused by medical diseases such as diabetes, liver
disease, etc... Partial seizures are variable in expression depending
on the area of the brain involved. They may be seen as spells
in which the animal may demonstrate repeated jerking of just one
limb (contralateral motor cortex), may produce repeated behaviors
(e.g. blinking, licking, pacing,...), or may produce one sided posturing
(contralateral premotor areas), but are characterized by some maintenance
of an awareness of the environment since only a portion of the animals
brain is involved in the abnormal electrical discharges.
Partial seizures are not followed
by the phase following the clinical seizure during which the animal
is obtunded. Partial seizures may also be inherited but focal
structural disease also must be considered as a possible etiology.
Generalized seizures may start as
a partial seizure in which the abnormal brain discharge starts in
one area of the brain, staying there for a short time, before spreading
to involve the entire brain. While the discharges remain isolated
to one area, the seizure appears clinically as a partial seizure.
Once the discharges spread to involve the entire brain, the seizure
is seen clinically as a generalized seizure.
Determining the type of seizure
seen clinically aids the physician in diagnosing the most likely
cause of the epilepsy. Of course a thorough knowledge of the
family tree and the dog s individual medical history are also essential
in making the correct diagnosis. Causes of epilepsy are legion.
My own personal view is that unless it can be proven that epilepsy
is acquired, it should be presumed inherited. Fundamental
to the understanding of inheritance of epilepsy however is the knowledge
that all animals, given the right (or perhaps I should say wrong)
circumstances, can have a seizure. Sleep deprivation, hypoglycemia,
dehydration and the corresponding electrolyte abnormalities among
many other life situations can cause an animal to have a seizure
and should not be taken to mean that animal is epileptic.
An animal that falls from a great
height (compared to its own size) and breaks a leg is not necessarily
thought to have an inherited bone condition predisposing it to fractures.
Likewise, an animal placed in metabolically stressful conditions
may have a seizure and not be epileptic. Repeated seizures
are usually required to make the diagnosis of epilepsy.
If epilepsy is known to exist in the line and to be a genetic risk
of the breed, a single seizure may be sufficient to remove that
animal from breeding, but a single seizure does not indicate that
an animal will have a life long history of repeated convulsive events
or that any anticonvulsant treatment is indicated. In my opinion,
premature decisions to euthanize epileptic dogs are arrived at by
people afraid of seeing their animal have a seizure or misperceiving
that the animal is suffering horribly during and shortly after a
spell. During a seizure, animals are not able to perceive
or at least do not remember pain or fear. This is based
on the knowledge of human epilepsy and while not fully provable,
seems a reliable extrapolation from human research. The seizure
is almost always far more traumatic for the observers than for the
animal that is having the seizure. An effort to protect the animal
from harm during the seizure (falling in the water, running into
something, etc... ) is all that bystanders need to be concerned
with--not that the animal is suffering during the seizure.
In regards to the quality of life issue of epileptic animals, another
myth to be dispelled is that epileptic animals are unhappy and unable
to lead a content life. While certainly this is at times the case,
with many owners reporting a permanent change in temperament after
the first seizure, and some owners reporting changes in perceived
happiness of the animal while on anticonvulsant medication, it is
quite common that animals live long and productive lives, interspersed
by occasional or rare seizures, and it would seem unethical to conclude
prematurely that such animals should not be lovingly cared for and
allowed to live out their lives peacefully in the company of their
human families. Neither of these facts indicate
in any way an endorsement of approaching epilepsy as anything less
than a serious disease to be avoided as much as possible by the
conscientious breeder, but they should come as welcome information
to humans caring for epileptic loved ones. Epilepsy is not just another problem
to be avoided like a bad tail set or carriage. It is a devastating
illness on many levels. But it is not necessarily a terminal
diagnosis nor does it invariably reduce the dog s value as a companion
or functional worker one bit. There are many wonderful companion
dogs and hunting/working/etc... dogs who live out long and useful
lives despite their epilepsy. Acquired causes of epilepsy need
to be exhaustively evaluated. If your veterinarian or the
veterinarian of a puppy buyer immediately assumes it is inherited
epilepsy--get another vet. For the animal s sake and for the
breed s, a full evaluation is mandatory. Determining the cause
is essential to make intelligent treatment choices (or to decide
that no treatment is indicated) for the animal and to make the right
decisions regarding littermates, parents, relatives in the breeding
program. Hypoglycemia is a common acquired
cause of seizures. It is not uncommon for puppies in toy breeds
to have seizures for this reason. Some sporting or hound dogs
have been seen to have hypoglycemic seizures related to prolonged
exercise felt to be related to failure of glycogen stores in the
liver. Neoplasms in the pancreas may cause hypoglycemia and
commonly occur prior to regular meals when sugar levels are at their
lowest. Pre- and post partum hypoglycemia may produce seizures in
isolation and not represent the onset of epilepsy.
Electrolyte abnormalities may provoke
seizures. Hyponatremia can produce seizures and may be associated
with dehydration, water intoxication and syndromes of inappropriate
hormonal secretion (SIADH) associated with intracranial or intrathoracic
disease. Dehydration and other electrolyte abnormalities secondary
to intestinal disorders are obvious clinically but should not be
overlooked as a cause of seizures. Hypocalcemia associated with parturition,
chronic renal disease or parathyroid disorders may arise and produce
seizures. Hypomagnesemia should be considered.
Hyperkalemia occurs in Addison s
disease (adrenocortical insufficiency) and may also be precipitated
by a too rapid withdrawal of chronic steroid use.
Hyperlipoproteinemias have been reported in a number of breeds and has been associated with seizures. Intestinal parasitism, especially
in young puppies, may produce seizures, perhaps by a variety of
metabolic mechanisms including hypoglycemia, hypocalcemia and toxic
effect. Food allergies have been identified in some dogs to
be responsible with the elimination of certain foods resulting in
clinical cure. Toxic etiologies are legion including
but not limited to carbon compounds, organic phosphates, heavy metals
like lead and mercury, flea dip preparations, overdosed food
supplements . Intracranial pathologies such as
meningoencephalitis, malignancies, developmental central nervous
system anomalies and traumatic brain lesions need to be ruled out.
Clearly an exhaustive list cannot
be given in the context of this article. A competent veterinarian
or veterinary neurologist relies on the history, age of the dog,
type of seizure seen, individual health history of the dog, dog
s neurologic and general medical exam, breed of the dog, family
history of the dog, etc.... to determine the appropriate work up.
Depending on the etiology of the seizure, treatment options are
discussed and decisions about breeding the individual animal and
the relatives can be made intelligently. A premature decision to allay a dog s seizures to inheritance may result in mistreatment of the individual (i.e. anticonvulsant therapy when metabolic alterations need to be made) and may lead to bad decisions for the breeding program. As previously stated, in my opinion, if a proven acquired cause of epilepsy cannot be found, it should be assumed that the epilepsy is inherited. Less harm is done by assuming an
acquired epilepsy is genetic and removing animals from breeding
than assuming a genetic epilepsy is acquired and proceeding with
the breeding of a line affected with inherited epilepsy.
Assuming that the proper work up
has been performed, sparing no expense for the sake of the animal
and the breed, and no identified acquired cause was demonstrated,
we are left with the likelihood that the dog has inherited epilepsy.
We are now faced with decision making regarding breeding related
animals. This is of course a personal decision and many factors
besides genetics do and should play a role in making that decision
but an analysis of the genetics of the identified or presumed inherited
epilepsy is the next logical step in making the final decision,
to breed or not to, and which animals are to be excluded from breeding?
In other words, where one animal
tolerates moderate dehydration on a hot summer day, another with
a lower seizure threshold has a seizure in response to that stress.
On the next occasion it may be in response to missing a couple meals
with relative hypoglycemia or to an overload of parasites.
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